Τρίτη 14 Μαϊου 2024  21:12:09

-Εντονη δυσαρέσκεια της Fraport για το μπλόκο κλιμακίου της στο «Μακεδονία». Προβλέπουν νέες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της συμφωνίας, με συνέπεια η καταβολή του 1,23 δισ. ευρώ (δηλαδή του μισού ΕΝΦΙΑ) να μετατίθεται από το Φθινόπωρο στο τέλος του χρόνου.

Δεν ήταν προφήτης αλλά γνώριζε καλά την ελληνική πραγματικότητα και ιδιαίτερα εκείνη με τη σημερινή κυβέρνηση Τσίπρα όπως λόγου χάρη οι ιδεοληψίες της, ένας εχθρικός αρμόδιος υπουργός που υπέγραψε την πρώτη συμφωνία με «πόνο ψυχής» και οι ασύδοτοι συνδικαλιστές.

Προ ολίγων ημερών, ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport Στέφαν Σούλτε ξεκαθάρισε πως αν δεν επιλυθούν τα τεχνικά και άλλα θέματα, όπως ο διαχωρισμός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η συμφωνία δεν μπορεί να ολοκληρωθεί.

Η αποκάλυψη της Καθημερινής

Την έντονη δυσαρέσκειά της εξέφρασε την Τρίτη με επιστολή της προς το ελληνικό Δημόσιο η κοινοπραξία Fraport AG - Slentel Ltd που εξαγοράζει τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια για την απαγόρευση εισόδου που επιβλήθηκε σε κλιμάκιό της στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης από ομάδα συνδικαλιστών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Το κλιμάκιο του επενδυτικού σχήματος που καταβάλλει 1,23 δισ. ευρώ για την απόκτησή τους επιχείρησε τη Δευτέρα αλλά και την Τρίτη να πραγματοποιήσει προγραμματισμένη επίσκεψη στο πλαίσιο της συμφωνίας για την παραχώρηση των αεροδρομίων, αλλά βρέθηκε αντιμέτωπο με ομάδα περί των 30 συνδικαλιστών που του απαγόρευσε την είσοδο στο τμήμα αερολιμενικού ελέγχου, παρά το γεγονός πως ήταν εφοδιασμένο με τις απαραίτητες άδειες εισόδου.

Τα επεισόδιο έρχεται να προσθέσει ένταση σε μια ήδη τεταμένη περίοδο, κατά την οποία η κυβέρνηση έπρεπε να είχε ήδη προχωρήσει στον διαχωρισμό των δραστηριοτήτων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας στο πλαίσιο των συμβατικών υποχρεώσεων προς τον αγοραστή αλλά και των μνημονιακών υποχρεώσεων που έχει συμφωνήσει με την Ε.Ε. και τους δανειστές. Οπως πρέπει να οριστικοποιηθεί και το χρονοδιάγραμμα της παραχώρησης. Αμφότερα τα ζητήματα περιλαμβάνονται και στο προσχέδιο της υπό διαμόρφωση αυτή την περίοδο συμφωνίας με τους δανειστές.

Είναι χαρακτηριστικό ότι προ ολίγων ημερών ο διευθύνων σύμβουλος της Fraport, Στέφαν Σούλτε, ξεκαθάρισε πως αν δεν επιλυθούν τα τεχνικά και άλλα θέματα, όπως ο διαχωρισμός της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η συμφωνία δεν μπορεί να ολοκληρωθεί. Δηλαδή το Δημόσιο δεν θα μπορέσει να εισπράξει το εφάπαξ τίμημα των 1,23 δισ. ευρώ. Ηδη η εκτίμηση του Στέφαν Σούλτε είναι πως τα αεροδρόμια θα μεταβιβαστούν στον όμιλό του στα τέλη του έτους, αργότερα δηλαδή από τις αρχές του φθινοπώρου που είχε μέχρι πρότινος εκτιμηθεί.

Στον πυρήνα των αντιδράσεων κατά της μεταβίβασης των αεροδρομίων βρίσκεται η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ) και ο πρόεδρός της Βασίλης Αλεβιζόπουλος, ο οποίος, όπως λέγεται, «απολαμβάνει την ανοχή ή ακόμα και τη στήριξη του αρμοδίου υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη». Ο Χρ. Σπίρτζης ουδέποτε έκρυψε την αντίθεσή του στην εν λόγω ιδιωτικοποίηση, ενώ στην αγορά πολλοί θυμούνται την παρουσία του στην πρώτη σειρά των καλεσμένων συνέντευξης Τύπου της ΟΣΥΠΑ στις αρχές του περασμένου Αυγούστου, κατά την οποία ο Β. Αλεβιζόπουλος είχε εξαγγείλει προσφυγή της ΟΣΥΠΑ στην Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Αξίζει να σημειωθεί πως για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, όπως και για τα άλλα 13 αεροδρόμια, η κοινοπραξία Fraport AG - Slentel Ltd έχει διαμορφώσει συγκεκριμένα επενδυτικά και επιχειρησιακά σχέδια που προβλέπουν πλήθος ηλεκτρομηχανικών και κτιριακών παρεμβάσεων. Ειδικότερα, στην πρώτη φάση του σχεδίου για τη Θεσσαλονίκη προβλέπεται αναδιάταξη και επέκταση του αεροσταθμού κατά 35.000 τ.μ., δομικές επισκευές στον διάδρομο και στον χώρο ελιγμών, παρεμβάσεις στον χώρο στάθμευσης με αύξηση της χωρητικότητάς του από 22 σε 28 αεροσκάφη και μελλοντικά δύο επιπλέον επεκτάσεις του αεροσταθμού κατά 100.000 τ.μ.

-Ανησυχία σε εκατοντάδες χιλιάδες δανειολήπτες για διάφορα δάνεια όχι μόνο στεγαστικά, μετά την παρασκηνιακή συμφωνία με την τρόικα.

«Τα ενήμερα δάνεια είναι μέρος της συζήτησης και της διαπραγμάτευσης», παραδέχτηκε ο Γ. Σταθάκης, όπως είχαμε αποκαλύψει στο Nonpapernews ότι υπάρχει παρασκηνιακή μεθόδευση της κυβέρνησης και συγκεκριμένες συζητήσεις των κυρίων Τσακαλώτου και Σταθάκη με τους θεσμούς.

Πλήρης η υποχώρηση από τις κατά καιρούς υποσχέσεις της κυβέρνησης, ακόμα και από την τρίτη αναστολή για την εκχώρηση των δανείων σε funds μέχρι 15 Απριλίου, που φαίνεται να είναι η τελευταία. Στο παρασκήνιο ήταν άλλες μεθοδεύσεις και οι πρώτες συμφωνίες όπως αποκάλυψε τελικά χθες με ωμό και κυνικό τρόπο ο κ. Σταθάκης.

"Εργαζόμαστε πάνω στην ιδέα ότι θα κλείσει η συμφωνία. Νομίζω ότι όλα τα δεδομένα συγκλίνουν προς αυτή την κατεύθυνση. Οτιδήποτε άλλο, -σ.σ. ύπαρξη Plan B- νομίζω ότι είναι εκτός τόπου και χρόνου και δεν αξίζει περαιτέρω συζήτησης".

Αυτό ανέφερε ο υπουργός Οικονομίας κ. Γιώργος Σταθάκης απαντώντας σε ερώτηση του Euro2day.gr για το αν η κυβέρνηση έχει Plan B στην περίπτωση που δεν κλείσει η διαπραγμάτευση.

Σε ό,τι αφορά το σκέλος της διαπραγμάτευσης που χειρίζεται ο υπουργός Οικονομίας, δηλαδή τα δάνεια, ο κ. Σταθάκης δεν θέλησε να αναφερθεί σε λεπτομέρειες, ωστόσο απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Euro2day.gr παραδέχθηκε πως «τα ενήμερα δάνεια είναι μέρος της συζήτησης και της διαπραγμάτευσης.»

Σχετικά με τη διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων σημείωσε πως: «Η προσέγγισή μας είναι γνωστή. Θέλουμε ένα μεταβατικό διάστημα προστασίας της πρώτης κατοικίας φυσικών προσώπων και των επιχειρηματικών δανείων μικρομεσαίων επιχειρήσεων που είναι συνδεδεμένα με την πρώτη κατοικία, προκειμένου να μην ανοίξει η αγορά άμεσα».

Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτή τη στιγμή στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης, το όριο για την προστασία της πρώτης κατοικίας είναι οι 160.000 ευρώ αντικειμενική αξία ακινήτου, το οποίο θα προσαυξάνεται για κάθε παιδί κατά τα πρότυπα του Νόμου Κατσέλη.

Ως προς το μεταβατικό διάστημα διατήρησης της προστασίας από την πώληση των μη εξυπηρετούμενων δανείων σε funds, οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι για τα κόκκινα δάνεια της πρώτης κατοικίας των φυσικών προσώπων θα είναι η διετία (σ.σ. Μάιος 2018), ενώ για τα δάνεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που είναι συνδεδεμένα με την πρώτη κατοικίας ο χρόνος προστασίας θα είναι μικρότερος.

Ο ίδιος εμφανίσθηκε αισιόδοξος ότι «θα βρεθεί κάποια λύση και στο ζήτημα των κόκκινων δανείων. Θεωρώ ότι έχει γίνει πολύ σημαντική πρόοδος και είμαστε πολύ κοντά στην επίλυση των εκκρεμοτήτων». Σημείωσε δε πως η διαπραγμάτευση περιλαμβάνει πολλά θέματα όπως το ρυθμιστικό πλαίσιο της αγοράς των κόκκινων δανείων και ο συντονισμός των οφειλών προς ασφαλιστικούς οργανισμούς, Δημόσιο και τράπεζες, προκειμένου να υπάρχει ενιαία ρύθμισή τους.

Ο υπουργός σημείωσε επίσης πως η λογική που υπάρχει στον νόμο Δένδια (σ.σ. ρύθμιση επιχειρηματικών δανείων που στην περίπτωση των ΜμΕ περιλαμβάνεται και ρύθμιση οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία και το Δημόσιο), πρέπει να αφορά και τις μεγάλες επιχειρήσεις. «Άρα χρειαζόμαστε ένα ρυθμιστικό πλαίσιο κανόνων» σημείωσε. Ο ίδιος ο οποίος απέκλεισε το ενδεχόμενο διαγραφής κεφαλαίου αναφέροντας πως η όποια διαγραφή θα μπορεί να αφορά μόνο τις προσαυξήσεις.

Τόνισε ακόμη πως «αν βρεθεί ένας μηχανισμός εθελούσιας συζήτησης μεταξύ όλων των δανειστών, δηλαδή του κράτους, των ασφαλιστικών ταμείων, και των τραπεζών, θα μπορεί να βρεθούν κάποιες βιώσιμες λύσεις για τις επιχειρήσεις, την απασχόληση και την εξυπηρέτηση των χρεών».

-Νέα αυξηση του ΦΠΑ επίσης στον κλάδο εστίασης, στα εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς και κόμιστρα ταξί.

Μονόδρομος για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ η αφαίμαξη των μικρών και μεσαίων εισοδημάτων, με νέα αύξηση του ΦΠΑ παράλληλα με τις περικοπές στις συντάξεις, τον ΕΝΦΙΑ και τις αυξήσεις στη φορολογία εισοδήματος.

Εκ του ασφαλούς και μόνο για εσωτερική κατανάλωση φαίνεται ότι η κυβέρνηση κάνει τα «νταϊλίκια» προς το ΔΝΤ, αφού ήδη έχει προτείνει και το «κουαρτέτο» έχει αποδεχθεί, την αύξηση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ κατά μια ποσοστιαία μονάδα από το 23 στο 24% .

Την αποκάλυψη κάνει στο σημερινό της φύλλο η εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ καθιστώντας σαφές ότι ήδη υπάρχει συμφωνία για το συγκεκριμένο μέτρο, που θα οδηγήσει σε κλείσιμο της αξιολόγησης.

Από την εφαρμογή του μέτρου η κυβέρνηση προσδοκά επιπλέον έσοδα ύψους 400- 500 εκατομμυρίων ευρώ, ώστε να κλείσει μεγάλο μέρος του δημοσιονομικού κενού, ύψους 1% του ΑΕΠ για την διετία 2017-2018, να καλυφθεί το κενό που έχει αφήσει η εξαίρεση των ιδιωτικών σχολείων από τον ΦΠΑ και να αποφευχθεί η αύξηση του ΦΠΑ σε ΔΕΗ και ΕΥΔΑΠ.

Η εφημερίδα αναφέρει ότι επίσης, συζητείται και η αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ για περιοδικά, βιβλία και εφημερίδες που σήμερα φορολογούνται με 6%.

Όπως είναι φυσικό τυχόν αύξηση του ΦΠΑ σε όλες αυτές τις κατηγορίες θα οδηγήσει σε αυξήσεις δεκάδων προϊόντων και υπηρεσιών. Μεταξύ άλλων ακριβότερα θα γίνουν τα τυποποιημένα είδη διατροφής -μακαρόνια, ρύζι, αλεύρι, καφές, κακάο, σοκολάτες, αλλαντικά, μαρμελάδες, παγωτά- τα αναψυκτικά και οι χυμοί.

Ακόμα αυξήσεις θα υπάρχουν στον κλάδο εστίασης, στα εισιτήρια μέσων μαζικής μεταφοράς και κόμιστρα ταξί.

Θεωρείται βέβαιο ότι νέα αύξηση του ΦΠΑ θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης, γεγονός που θα πλήξει ακόμα περισσότερο την αγορά. Ηδη, τα πρώτα σχόλια ήταν ιδιαίτερα αρνητικά από τους καταναλωτές και την αγορά.

Όλα τα παρασκήνια. Όπως αναμενόταν, μετά το «ναυάγιο» της διαπραγμάτευσης με το κουαρτέτο, η κυβέρνηση επιδιώκει να διασκεδάσει τις εντυπώσεις της αποτυχίας. Δήθεν ορθώνει το ανάστημα της, αντεπιτίθεται και σηκώνει το «λάβαρο της αντίστασης» κατά των θεσμών. Συμπεριφορά που μπορεί να πληρώσει άσχημα η χώρα και ο λαός, όπως ήδη συνέβη με την μαγνητοφώνηση των συνομιλιών ανάμεσα σε στελέχη του ΔΝΤ.

-Το Μαξίμου δείχνει να αγνοεί τις αντιδράσεις των αρμόδιων υπουργών, όπως οι κύριοι Δρίτσας, Σπίρτζης και Σκουρλέτης. Στ. Πιτσιόρλας: Αναμένονται τέσσερις προσφορές για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Θα υλοποιηθούν τα ανοιχτά θέματα των ιδιωτικοποιήσεων όπως για τον Αστέρα Βουλιαγμένης, την περιοχή του Ελληνικού, το αεροδρόμιο των Σπάτων κ.λπ., διαβεβαιώνει τους ενδιαφερόμενους επενδυτές το Μέγαρο Μαξίμου στις επαφές που έχουν με τους υπουργούς Νίκο Παππά και Αλέκο Φλαμπουράρη.

Παρά το γεγονός ότι έχει εξαντλήσει πολλών την υπομονή όπως συνέβη και με την περίπτωση της COSCO και έχουν διατυπώσει αντιρρήσεις, επίμονα κάποιες φορές οι αρμόδιοι υπουργοί. Αντίθετα, το πράσινο φως έχει δοθεί στον παντοδύναμο στα θέματα αυτά πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ, που αποτελεί πρόσωπο εμπιστοσύνης του Μαξίμου.

Σε τέσσερις προσφορές για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προσδοκά το ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με δηλώσεις του προέδρου του Ταμείου, Στέργιου Πιτσιόρλα, στο πρακτορείο Reuters.

Όπως επισήμανε, η ιταλική εταιρεία σιδηροδρόμων έχει ήδη εκδηλώσει το επίσημο ενδιαφέρον της, ενώ το ίδιο αναμένεται να πράξουν ακόμη τρεις επενδυτές.

Συγκεκριμένα, ο κ. Πιτσιόρλας εκτίμησε ότι πολύ σύντομα, πρόταση θα υποβάλλουν τόσο οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι (RZD) όσο και η ΓΕΚ Τέρνα. ΓΕΚΤΕΡΝΑ-3,01% «Η πρόταση των δύο εταιρειών ενδεχομένως, να είναι κοινή» έσπευσε να διευκρινίσει.

Ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ κατέστησε σαφές ότι το ενδιαφέρον της αναμένεται να εκδηλώσει και η κινεζική Cosco, η οποία προσφάτως απέκτησε και επισήμως το 67% του ΟΛΠ.

Σημειώνεται ότι η προθεσμία για τις αρχικές προσφορές ολοκληρώνεται στις 15 Απριλίου, ενώ οι δεσμευτικές προτάσεις αναμένονται για τις 31 Μαΐου.

Ιδιωτικοποιήσεις και ΤΑΙΠΕΔ

Παρά τις έντονες αντιδράσεις που εξακολουθούν να εκφράζουν στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, προεξάρχοντος του υπουργού Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα, για τη συμφωνία πώλησης του ΟΛΠ, το ΤΑΙΠΕΔ συνεχίζει χωρίς καθυστερήσεις το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, με βασικό στόχο να υλοποιηθούν εντός των χρονοδιαγραμμάτων οι συμφωνίες με τους Θεσμούς.

Όλα δείχνουν ότι το Ταμείο αναλαμβάνει τα περιουσιακά στοιχεία που είναι ώριμα για αποκρατικοποίηση ή, καλύτερα, εκείνα που μπορούν να αποφέρουν άμεσα έσοδα. Αντίθετα στο νέο υπερταμείο, που όπως φαίνεται θα καθυστερήσει η λειτουργία του, θα μεταφερθούν όλα τα περιουσιακά στοιχεία του ελληνικού δημοσίου, τα οποία απαιτούν ανάπτυξη, πριν εξεταστούν οι τρόποι αξιοποίησής τους.

ΟΛΘ

Εντός του Ιουλίου, σε περίπου τρεις μήνες από σημερα αναμένεται να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ).

Από τα οκτώ επενδυτικά σχήματα που έχουν προκριθεί στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, ήδη από το 2014, τουλάχιστον τα τέσσερα έχουν επικαιροποιήσει το ενδιαφέρον τους έπειτα από σχετική πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ, χωρίς να αποκλείεται να πράξουν ανάλογα και κάποιοι από τους υπόλοιπους ομίλους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μεταξύ των εν λόγω ενδιαφερόμενων επενδυτών περιλαμβάνονται η APM Terminals, θυγατρική της Maersk στον κλάδο της διαχείρισης λιμενικών εγκαταστάσεων, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-RZD και η P&O. Υπενθυμίζεται πως, πέραν των παραπάνω ομίλων, ενδιαφέρον για τον ΟΛΘ είχαν επιδείξει επίσης η Mitsui, η Deutsche Invest, η Duferco και η ICTSI.

ΤΡΑΙΝΟΣΕ - ΕΕΣΣΤΥ

Στις 31 Μαΐου, γράφει η Ημερησία, είναι η καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τους δύο διαγωνισμούς που αφορούν την πώληση του 100% τόσο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ όσο και της Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ). Ζωηρό ενδιαφέρον φαίνεται να υπάρχει, τουλάχιστον, προς το παρόν, για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς Ρώσοι, Κινέζοι και Ιταλοί έχουν ήδη διατυπώσει το ενδιαφέρον τους.

Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, σύμφωνα με πηγές κοντά στην εταιρεία, προετοιμάζουν προσφορά για να συμμετέχουν στον διαγωνισμό που διεξάγει το ΤΑΙΠΕΔ. Παρών στον διαγωνισμό για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ δήλωσαν και οι Ιταλικοί Σιδηρόδρομοι, ενώ ενδιαφέρον για την ελληνική σιδηροδρομική εταιρεία αναμένεται να εκδηλώσουν και οι Κινέζοι της Cosco.

Για την ΕΕΣΣΤΥ συγκεντρώνεται ισχυρό ενδιαφέρον από τη γαλλική Alstom (σε κοινοπραξία με τον όμιλο Κοπελούζου) και τη γερμανική Siemens. Ωστόσο έχουν επανακάμψει οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD), οι οποίοι μάλιστα επαναπροσέλαβαν σύμβουλο για να μελετήσει τα στοιχεία του διαγωνισμού.

Εγνατία Οδός

Στις 19 Απριλίου λήγει και η προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την πρόσληψη νομικού συμβούλου, ο οποίος θα εμπλακεί στο έργο της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων οδικών αξόνων και στις 26 Απριλίου για τον χρηματοοικονομικό και τεχνικό σύμβουλο. Με βάση τις προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος στον οδικό άξονα μήκους 680 χιλιομέτρων προβλέπεται η κατασκευή 11 συνολικά πρόσθετων σταθμών διοδίων, οι οποίοι πρέπει να λειτουργούν μέχρι το τέλος του 2016.

Τέλος, σε διαπραγματεύσεις βρίσκεται η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ με τη διοίκηση του ΔΑΑ για την επέκταση της σύμβασης κατά 20 χρόνια στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Σε μεταγενέστερο χρόνο θα γίνει η πώληση του 30% των μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών οι οποίες ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ, καθώς σε αυτή τη φάση θα προχωρήσει μόνο η παράταση της σύμβασης παραχώρησης ως το 2046.

Αναδίπλωση

Στο μεταξύ, σε αναδίπλωση αναγκάστηκε ο υπουργός Ναυτιλίας, μετά τις δηλώσεις του ότι η πώληση του ΟΛΠ στην Cosco δεν έχει ολοκληρωθεί που ξεσήκωσαν θύελλα αντιδράσεων, καθώς ήρθαν λίγες ώρες μετά την υπογραφή της σχετικής συμφωνίας ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και την κινεζική εταιρεία, παρουσία του Αλ. Τσίπρα. Ο Θ. Δρίτσας μιλώντας χθες, σε ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης δήλωσε ότι παραποιήθηκαν τα λεγόμενά του, και πρόσθεσε πως η ιδιωτικοποίηση, η οποία αποτελεί προϊόν συμβιβασμού με τους δανειστές, «κλείδωσε» τον περασμένο Αύγουστο, μαζί με τη συμφωνία με τους Θεσμούς.

-Στόχος των φορολογικών μέτρων που αφορούν στον κλάδο των υπηρεσιών τηλεφωνίας και συνδρομητικής τηλεόρασης είναι η συγκέντρωση συνολικά περί των 70 εκατ. ευρώ. Από αυτά αναζητούνται περίπου 20 εκατ. από την επιβολή τέλους στην συνδρομητική τηλεόραση, οπότε το υπόλοιπο ποσό θα πρέπει να εξασφαλιστεί από τις υπηρεσίες τηλεφωνίας και τις συνδέσεις διαδικτύου. Εκτιμάται ότι για να επιτευχθούν αυτά τα έσοδα μια αύξηση του ειδικού τέλους κινητής -στην οποία επιμένει βέβαια το κουαρτέτο- θα πρέπει να φτάσει το 20%.

Στο τελικό στάδιο βρέθηκαν οι συμφωνίες της κυβέρνησης με τους Θεσμούς για την υιοθέτηση ενός διαφορετικού φορολογικού «μείγματος» στις επικοινωνίες, που περιλαμβάνει αύξηση φορολόγησης στη χρήση σταθερής τηλεφωνίας και διαδικτύου, προκειμένου να μην αυξηθεί το ειδικό τέλος κινητής τηλεφωνίας, σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος». Επιπλέον έχει συμφωνηθεί αύξηση του τέλους στην συνδρομητική τηλεόραση, το οποίο δεν φαίνεται πως θα αποφευχθεί, επιβαρύνοντας πάνω από 1 εκατ. νοικοκυριά.

Στόχος των φορολογικών μέτρων που αφορούν στον κλάδο των υπηρεσιών τηλεφωνίας και συνδρομητικής τηλεόρασης είναι η συγκέντρωση συνολικά περί των 70 εκατ. ευρώ. Από αυτά αναζητούνται περίπου 20 εκατ. από την επιβολή τέλους στην συνδρομητική τηλεόραση, οπότε το υπόλοιπο ποσό θα πρέπει να εξασφαλιστεί από τις υπηρεσίες τηλεφωνίας και τις συνδέσεις διαδικτύου. Εκτιμάται ότι για να επιτευχθούν αυτά τα έσοδα μια αύξηση του ειδικού τέλους κινητής -στην οποία επιμένει βέβαια το κουαρτέτο- θα πρέπει να φτάσει το 20%.

Η πιθανότητα αύξησης του ειδικού τέλους κινητής τηλεφωνίας βρήκε εξαρχής αντίθετους όλους τους παράγοντες του κλάδου, ο οποίος είναι κι ένας από τους πλέον υπερφορολογημένους της ελληνικής οικονομίας. Η έμμεση φορολογία των κινητών επικοινωνιών στην Ελλάδα είναι η δεύτερη υψηλότερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση με συνολικό ύψος φόρου πάνω στον λογαριασμό που κυμαίνεται από 37,8% έως 47,6%. Το ειδικό τέλος -επάνω στο οποίο επιβάλλεται και ΦΠΑ 23%- κυμαίνεται από 12%-20%, ανάλογα με το συνολικό ύψος του λογαριασμού.

Για στρέβλωση της αγοράς, κάνει λόγο ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας, κ. Γιώργος Στεφανόπουλος, η οποία θα ανοίξει διάπλατα την πόρτα της ελληνικής αγοράς, με την πλήρη κατάργηση και του τέλους περιαγωγής σε έναν χρόνο από σήμερα, στον αθέμιτο ανταγωνισμό. Εταιρείες δηλαδή που θα πωλούν, εκμεταλλευόμενες την διαφορά στην έμμεση φορολογία, υπηρεσίες μέσω δικτύων άλλων χωρών.

Παράλληλα, με ανακοίνωσή της η ΕΕΚΤ έχει επισημάνει ότι «η αύξηση του ειδικού τέλους είναι αντιπαραγωγικό μέτρο, καθώς αποτελεί αντικίνητρο στη χρήση. Παρά τις συνεχείς αυξήσεις του ειδικού τέλους, τα αντίστοιχα δημόσια έσοδα μειώνονται τα τελευταία έτη λόγω του περιορισμού της χρήσης». Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τα έσοδα του κλάδου των τηλεπικοινωνιών το 2008 (πριν αυξηθεί το ειδικό τέλος) ανέρχονταν σε 7,2 δις ευρώ, ενώ το 2015 έκλεισαν στα 4,2 δις ευρώ, έχοντας απολέσει δηλαδή ποσοστό περί του 40% της αξίας του.

55% πτώση η κινητή τηλεφωνία

Από τους δυο πυλώνες του κλάδου, δηλαδή σταθερή και κινητή τηλεφωνία, η κινητή σημείωσε συνολική πτώση της τάξεως του 55%. Τη μείωση των εσόδων ακολουθεί φυσικά και η μείωση των φόρων που τελικά εισπράττει το κράτος, όπως ο ΦΠΑ. Σύμφωνα με μελέτη του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (2015), «αυτή η εισπρακτικής φιλοσοφίας φορολογική πολιτική δεν έχει αποτέλεσμα, καθώς τα φορολογικά έσοδα του κράτους από το ειδικό τέλος μειώνονται συνεχώς (221 εκατομμύρια ευρώ το 2014 από 375 εκατομμύρια ευρώ το 2010 ή μείωση 40%). Υπολογίζεται ότι τα συνολικά δημόσια έσοδα θα μεγιστοποιηθούν αν το ειδικό τέλος μειωθεί κατά 20% (χωρίς τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα) ή 50% (μαζί με τα πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα) από τα τρέχοντα επίπεδα».

Όσον αφορά στις συνδέσεις διαδικτύου, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας, αντίθετος στην ενδεχόμενη φορολόγηση του κλάδου, αναφέρει σε ανακοίνωσή του τα εξής: «Η επιπλέον φορολόγηση στις συνδέσεις διαδικτύου, θα αποτελέσει τροχοπέδη για πολίτες, επιχειρήσεις αλλά και τη λειτουργία του δημόσιου τομέα, στην προσπάθεια επανεκκίνησης της οικονομίας. Ταυτόχρονα, θα πλήξει το μεγάλο στόχο της ψηφιακής επανεκκίνησης, λειτουργώντας αποτρεπτικά τόσο στον πολίτη όσο και στον ιδιωτικό τομέα και τις επιχειρήσεις για την απόκτηση υπηρεσιών, εφαρμογών και προϊόντων τεχνολογίας, αποθαρρύνοντας ακόμα και τις αυτονόητα αναγκαίες χρήσεις της».

Ανησυχία επικρατεί και στον κλάδο των υπηρεσιών συνδρομητικής τηλεόρασης, όπου η επιβολή φόρου, και η συνακόλουθη αύξηση στην συνδρομή, αναμένεται να εμποδίσει την περαιτέρω διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στη χώρα μας, η οποία είναι και από τις χαμηλότερες της Ευρώπης. Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν στο «Βήμα» ότι «η επιβολή οποιουδήποτε φόρου τη δεδομένη χρονική στιγμή και με την οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα ελληνικά νοικοκυριά, θα οδηγήσει στην συρρίκνωση μιας από τις λίγες αναπτυσσόμενες αγορές που έχουμε στη χώρα μας».

Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, μια τέτοια απόφαση θα δημιουργήσει συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού υπέρ των εταιρειών του εξωτερικού που προσφέρουν αντίστοιχες υπηρεσίες, όπως Netflix, Amazon, Youtube, AppleTV, καθώς σε αυτές δεν μπορεί να επιβληθεί ανάλογο τέλος χρήσης. Αντιθέτως, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται εντός Ελλάδος αποδίδουν, εκτός των φόρων και του ΦΠΑ, αντάλλαγμα έως και 3% ετησίως επί των εσόδων για την άδεια δορυφορικής εκπομπής συνδρομητικής τηλεόρασης, φόρους επί των διαφημίσεων και ποσοστιαίες εισφορές επί του τζίρου τους υπέρ των Κέντρων Αποκατάστασης και Εκπαίδευσης Τυφλών, υπέρ κινηματογράφου, υπέρ των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων.

«Η επιβολή επιπλέον φόρου στις ελληνικές εταιρείες συνδρομητικής τηλεόρασης, βασικό χρηματοδότη του ελληνικού αθλητισμού και κινηματογράφου, είναι βέβαιο πως θα δημιουργήσει συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού υπέρ των εταιριών του εξωτερικού, που θα παρέχουν αντίστοιχες υπηρεσίες χωρίς επιπλέον φόρο. Ιδιαίτερα τη στιγμή που, πέραν όλων των άλλων επιβαρύνσεων που υφίστανται οι ελληνικές εταιρείες συνδρομητικής τηλεόρασης, ήδη καταβάλλουν και 3% ετησίως επί των εσόδων τους για την άδεια δορυφορικής εκπομπής» αναφέρει σχετικά ανακοίνωση του (ΣΕΠΕ).

Σελίδα 235 από 242
Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
Ok Decline